De wijn trends van 2017

Het panel van wijnadviseurs van Vivino doet een aantal voorspellingen voor dit jaar.

Zo is de verwachting dat wijnbouwers, en zeker de jongere generaties, in Bordeaux alles uit de kast gaan halen om relevant te blijven qua wijnen voor elke dag. Dit wordt natuurlijk telkens moeilijker als alle prijzen qua productie, transport en promotie omhoog gaan. Nieuwe wijnlanden hebben vaak nog het voordeel van goedkopere arbeid, al zal die tendens tezijnertijd ook wel veranderen. 

De verwachting is dat wijnclubs, met wijnliefhebbers in alle soorten en maten zich nu ook vaker online laten verleiden tot de keuze van wijnen zonder dat ze altijd naar de lokale wijnhandelaar zullen gaan. 
Deze trend heeft zich natuurlijk al gemanifesteerd in zoveel andere sectoren dat dit niet onlogisch is voor de wijnmarkt. 
Millenials drinken makkelijker wijn dat hun leeftijdsgenoten van twee generaties terug. Ze maken het zich ook gemakkelijker qua info, kennis, levering etc. 

Wijnen hoeven niet noodzakelijk te komen van een streek waar je deze van verwacht. Zo is een Sauvignon Blanc ook lekker uit Zuid-Afrika en hoeft deze niet perse altijd uit de Loirestreek te komen. 
Chileense en Californische Malbec concurreren volop tegen een Argentijse Malbec en ook een goede Cabernet Sauvignon komt zeker niet altijd uit Bordeaux. 

Een wijngaard en daardoor dus ook hun wijnen heeft dan ook nog eens een streepje voor als ze eerbied en respect hebben voor het biologische process, eerbied voor land en arbeiders
De elementen van eerbied en respect zijn nu nog makkelijker dan ooit op te zoeken via social media, dus kunnen wijngaarden zich hier makkelijk op profileren om de desbetreffende doelgroep aan te spreken. 

Bron: vivino.com

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden